Szczegółowy program studiów podyplomowych Coaching i NLP

TEMATY

SEMESTR I

NEUROLINGWISTYCZNE PROGRAMOWANIE

ILOŚĆ GODZIN
  1. Wstęp do NLP.

Historia , cele i zastosowania

Założenia NLP

Modele Świadomego działania i i mapy rzeczywistości :

  • wypróbowane struktury nauki, komunikacji i rozwiązywania problemów,
  • związki pomiędzy językiem, zmysłami i zachowaniem,
  • wzory organizacji doświadczeń (czas, rola, znaczenie),
  • indywidualne i kulturowe style zachowanń i motywacji

ZASADY SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI.

  • systemy porozumiewania się i sposoby ich rozpoznawania.
  • język ciała
  • rodzaje i sposoby przetwarzania informacji
  • zmysły i ich formy językowe
  • rozpoznawania języka ciała
  • systemy reprezentacji i ruchy oczu

8

  1. Świadome utrwalanie pożądanych nawyków - Kotwiczenie.

Definicja kotwic i kotwiczeń

Rodzaje kotwic:

  • wizualne: gesty, mimika, postawa ciała, konkretne miejsce w pomieszczeniu;
  • audytywne: dźwięk, głos, głośność, melodia;
  • kinestetyczne: dotyk, postawa, ruch

Stosowanie wybranych strategii:

  • łączenie kotwiczeń
  • okrąg możliwości
  • łańcuch możliwości

6

  1. Wewnętrzna struktura języka i sposoby jej zastosowania - Metamodel języka.

Poziomy dialogu wewnętrznego.

Filtry sensoryczne

  • generalizacje (uogólnienia);
  • kasowania (wymazywanie);
  • zniekształcania (fantazjowanie).

Meta Model jako Zaawansowana Technika Psychologicznej Perswazji.

10

  1. Podstawy Psychologii Perswazji

Model Miltona Ericksona

  • trans i techniki Indukcji transu

.Język perswazji

  • podstawowe konstrukcje lingwistyczne
  • zaawansowane konstrukcje lingwistyczne:
  • implikacje i ich rodzaje
  • presupozycje i główne ich typy
  • konwersacyjny Model Miltona
  • niewidoczna” hipnoza
  • Praktyczne techniki indukcji, instalacji i sugestii.
  • Bajki, metafory

32

  1. Skuteczne sposoby ustalania i oceny celów.

Struktury nieświadome

  • poziomy neurologiczne Dilts’a i ich wykorzystanie w coachingu i zarządzaniu.
  • Hierarchie przekonań
  • zmiany i rozwiązywanie konfliktów na poziomie wartości

Kryteria właściwego formułowania celów zawodowych i osobistych

Określenie celu za pomocą poziomów neurologicznych

Techniki poprawiania relacji interpersonalnych

  • Metamirror

16

  1. Submodalności.

Sposoby rozpoznawania i umiejętność rwykorzytania submodalności

  • Zmiana rangi problemu przez zmianę jego submodalności.
  • Zmiana krytycznych submodalności i nasilanie pozytywnego doświadczenia
  • Reframening
  • Metoda Ziuup
  • Odnajdywanie strategii motywacji przy pomocy submodalności

Techniki pracy z fobiami, lękiem i przeszkadzającymi wspomnieniami.

  • Dysocjacja V / K

16

  1. Core transformation

Zmiany na poziomie przekonań, emocji, nawyków, zachowania,

  • łańcuchy wartości

Zarządzanie zmianą

  • Etapy wprowadzania zmian
  • Możliwe reakcje na zmiany
  • Opór i metody pracy z oporem

Kreatywne rozwiązywanie problemów w systemie przebudów : znaczenia, kontekstu, rokowań.

  • model „przebudowy w 6 krokach”.

32

  1. Modelowanie

Taktyki oraz makro i mikro-strategie skutecznego działania

  • model TOTE
  • strategie rozwiązywania problemów:
  • analiza S.C.O.R.E.
  • strategia Walta Disney’a

Metaprogramy:

  • zorientowanie od / do
  • punkt odniesienia : wewnątrz / zewnątrz
  • orientacja czasowa : przeszłość / teraźniejszość / przyszłość
  • skupienie uwagi ludzie, miejsca, rzeczy, czas, aktywność, informacje (kto? co? gdzie? kiedy? jak?
  • dla kogo: dla mnie / innych / nas
  • opracowanie: specyficznie / ogólnie (detalicznie / całościowo)

podobnie / różnie

całkowicie / niecałkowicie

aktywnie / pasywnie

32

  1. Kreowanie rzeczywistości poprzez zarządzanie czasem -

Linia czasu.

Rozwiązywanie problemów na linii czasu. I

ntegracja celu na linii czasu

Reimprinting

16

 

TEMATY

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM STUDIÓW SEMESTR II

Coaching osobisty i menadżerski

ILOŚĆ GODZIN
  1. Wprowadzenie do coachingu
  • zasady ogólne: definicje i zakres coachingu,
  • istota procesu coachingowego
  • kontrakt – sposób i zasady zawierania
  • model GROW
  • coaching w ujęciu NLP
  • przegląd form doradztwa - coaching na tle innych działań pomocowych :
  • mentoringu,
  • tutoringu,
  • consultingu,
  • psychoterapii.
  • Organizacyjne ustawienia systemowe jako szczególna forma coacingu

 

32

  1. Budowanie relacji coachingowej adekwatnej do typu osobowości

klienta

  • rozpoznanie typów osobowości klienta
  • rozpoznanie wewnętrznych form sortowania informacji i nieświadomych źródeł podejmowania decyzji przez klienta oraz wykorzystanie tego w praktyce budowania relacji
  • Sytuacje trudne w coachingu i metody reakcji – formaty zachowań
  • Opór i jego źródła w relacji coachingowej – rozumienie procesów nieświadomych w relacjach interpersonalnych - przeniesienie i kontrprzeniesienie

32

  1. Model sesji coachingowej w oparciu o standard ICI
Rozmowa wstępna

  • określenie kontraktu
  • precyzowanie oczekiwań
  • kontrakt formalny i psychiczny

Umiejętność wykorzystania narzędzi coachingowych:

  • właściwa komunikacja zorientowana na wykorzystanie modalności
  • udzielanie bieżącej informacji zwrotnej i korekty założeń
  • orientacja na proces
  • język jako narzędzie perswazji
  • zbieranie informacji i określenie celu

Praca z celem

  • strategie
  • metody i interwencje
  • ekologia celu

16

  1. Coaching wielopoziomowy - model Dilts’a
Identyfikacja poziomu, na którym pojawiają się sytuacje problemowe

Model zmiany i jego wykorzystanie

Praca z klientem adekwatna do poziomu, na którym został zidentyfikowany problem

24

  1. Coaching menadżerski
Wdrażanie coachingu w organizacji

Rola wewnętrznego coacha

Przygotowanie menadżera do pełnienia roli coacha i wykorzystania coachingu w procesie budowania zespołu

24

  1. Praca własna i superwizja

 

  1. dwa własne doświadczenia coachingowe
  1. coaching z uczestnikami treningu
  2. coaching z klientem z własnej grupy docelowej
  1. Dwa doświadczenia jako osoba poddana procesowi coachingu
  1. z uczestnikami treningu
  2. z profesjonalnym coachem

 

24

  1. Seminarium dyplomowe

Konieczne składniki pracy dyplomowej

  1. określenie celu i kontraktu
  2. prowadzenie procesu, sposobu interwencji, przeniesienie do praktyki

3. zakończenie, własne refleksje, ewaluacja.

 

8

 

RAMOWY PROGRAM STUDIÓW

Semestr Forma zaliczenia w c Suma
  1. Wstęp do NLP

I

Z 8

8

  1. Świadome utrwalanie pożądanych nawyków - Kotwiczenie.

I

Z 2

4

6

  1. Wewnętrzna struktura języka i sposoby jej zastosowania - Metamodel języka.

i

Z 4

6

10

  1. Podstawy Psychologii Perswazji

I

Z 10

22

32

  1. Skuteczne sposoby ustalania i oceny celów.

I

Z 6

10

16

  1. Submodalności.

I

Z 4

12

16

  1. Core transformation

I

Z 10

22

32

  1. Modelowanie

I

Z 10

22

32

  1. Kreowanie rzeczywistości poprzez zarządzanie czasem -

I

Z 6

10

16

  1. Wprowadzenie do coachingu

II

Z 16

16

32

  1. Budowanie relacji coachingowej adekwatnej do typu osobowości klienta

II

Z 16

16

32

  1. Model sesji coachingowej w oparciu o standard ICI

II

Z 10

6

16

  1. Coaching wielopoziomowy - model Dilts’a

II

Z 6

10

24

  1. Coaching menadżerski

II

Z 10

12

24

  1. Praca własna i superwizja

II

Z 4

20

24

  1. Seminarium dyplomowe

II

Z 4

4

8