1. Zasady skutecznej komunikacji
A. Modele świadomego działania i mapy rzeczywistości:
a) wypróbowane struktury nauki, komunikacji i rozwiązywania problemów,
b) związki pomiędzy językiem, zmysłami i zachowaniem,
c) wzory organizacji doświadczeń (czas, rola, znaczenie),
d) indywidualne i kulturowe style zachowań i motywacji.
e) podstawy psychocybernetyki i psychoneurologii
B. Rodzaje i sposoby przetwarzania informacji
a) systemy porozumiewania się i sposoby ich rozpoznawania,
b) język ciała i jego rozpoznawanie
c) zmysły i ich formy językowe,
d) systemy reprezentacji i ruchy oczu,
e) sposoby budowania płaszczyzny zaufania poprzez umiejętne dopasowanie się do systemów komunikacyjnych rozmówcy
2. Świadome utrwalanie pożądanych nawyków.
A. Kotwiczenie. Definicja kotwic i kotwiczeń
Rodzaje kotwic:
a) wizualne: gesty, mimika, postawa ciała, konkretne miejsce w pomieszczeniu,
b) audytywne: dźwięk, głos, głośność, melodia,
c) kinestetyczne: dotyk, postawa, ruch.
B. Przedstawienie i stosowanie wybranych strategii
a) łączenie kotwiczeń,
b) okrąg możliwości,
c) łańcuch możliwości.
3. Wewnętrzna struktura języka i sposoby jej zastosowania – Metamodel języka
A. Poziomy dialogu wewnętrznego.
B. Filtry sensoryczne
a) generalizacje (uogólnienia),
b) kasowania (wymazywanie),
c) zniekształcania (fantazjowanie).
C. Zastosowanie Meta Modelu w strukturze rozmowy coachingowej.
D. Zmiana i jej istota wg Transteoretycznego modelu zmiany Prochaski i DiClemente
E. Język zmiany – cel i zastosowanie modelu dialogu motywującego w coachingu
4. Wprowadzenie do coachingu
A. Zasady ogólne: definicje i zakres coachingu.
B. Istota procesu coachingowego.
C. Kontrakt – sposób i zasady zawierania.
D. Model GROW.
E. Coaching w ujęciu integratywnym z wykorzystaniem:
a) mentoringu,
b) tutoringu,
c) consultingu,
d) psychoterapii a w szczególności Racjonalnej Terapii Zachowań i Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
5. Podstawy Psychologii Perswazji
A. Model Miltona Ericksona (trans i techniki Indukcji transu)
B. Język perswazji
a) podstawowe konstrukcje lingwistyczne,
b) zaawansowane konstrukcje lingwistyczne:
- implikacje i ich rodzaje,
- presupozycje i główne ich typy,
- konwersacyjny Model Miltona – „niewidoczna” hipnoza,
c) praktyczne techniki indukcji, instalacji i sugestii,
d) bajki, metafory.
6. Skuteczne sposoby ustalania i oceny celów
A. Kryteria właściwego formułowania celów zawodowych i osobistych.
B. Struktury nieświadome
a) poziomy neurologiczne Dilts’a i ich wykorzystanie w coachingu i zarządzaniu,
b) hierarchie przekonań,
c) zmiany i rozwiązywanie konfliktów na poziomie wartości,
C. Określenie celu za pomocą poziomów neurologicznych.
D. Techniki poprawiania relacji interpersonalnych z wykorzystaniem poziomów neurologicznych i technik dysocjacyjnych
a) Meta mirror
b) Trzy pozycje
7. Coaching wielopoziomowy – model Dilts’a
A. Identyfikacja poziomu, na którym pojawiają się sytuacje problemowe.
B. Model zmiany i jego wykorzystanie.
C. Praca z klientem adekwatna do poziomu, na którym został zidentyfikowany problem.
8. Wykorzystanie kierowanej wizualizacji w coachingu. Submodalności.
A. Wizualizacja jako metoda wewnętrznej transformacji i docierania do źródeł problemu
B. Struktura skutecznych technik wizualizacyjnych – submodalności
C. Sposoby rozpoznawania i umiejętność wykorzystania submodalności
a) zmiana rangi problemu przez zmianę jego submodalności,
b) zmiana krytycznych submodalności i nasilanie pozytywnego doświadczenia,
c) Reframening,
d) metoda Ziuup,
e) odnajdywanie strategii motywacji przy pomocy submodalności,
B. Techniki pracy z fobiami, lękiem i przeszkadzającymi wspomnieniami (dysocjacja V / K)
9. Techniki głębokiej transformacji. Modele wewnętrznej przebudowy znaczeń, wartości, przekonań. Core transformation – rozpoznanie istoty problemu.
A. Zmiany na poziomie przekonań, emocji, nawyków, zachowania (łańcuchy wartości)
B. Kreatywne rozwiązywanie problemów w systemie przebudów : znaczenia, kontekstu, rokowań i modelu „przebudowy w 6 krokach”.
C. Pytania pogłębiające i Core Transformation
10. Modelowanie
A. Taktyki oraz makro i mikro-strategie skutecznego działania
a) model TOTE,
b) strategie rozwiązywania problemów,
c) analiza S.C.O.R.E.,
d) strategia Walta Disney’a.
B. Metaprogramy:
a) zorientowanie od / do,
b) punkt odniesienia : wewnątrz / zewnątrz,
c) orientacja czasowa : przeszłość / teraźniejszość / przyszłość,
d) skupienie uwagi ludzie, miejsca, rzeczy, czas, aktywność, informacje (kto? co? gdzie? kiedy? jak?
e) dla kogo: dla mnie / innych / nas,
f) opracowanie: specyficznie / ogólnie (detalicznie / całościowo)
- podobnie / różnie,
- całkowicie / niecałkowicie,
- aktywnie / pasywnie.
11. Budowanie relacji coachingowej adekwatnej do typu osobowości klienta
- Rozpoznanie typów osobowości klienta w oparciu o metaprogramy
- Rozpoznanie wewnętrznych form sortowania informacji i nieświadomych źródeł podejmowania decyzji przez klienta oraz wykorzystanie tego w praktyce budowania relacji.
- Sytuacje trudne w coachingu i metody reakcji – formaty zachowań.
- Opór i jego źródła w relacji coachingowej – rozumienie procesów nieświadomych w relacjach interpersonalnych – przeniesienie i kontrprzeniesienie.
12. Kreowanie rzeczywistości poprzez zarządzanie wewnętrznym modelem czasu
A. Linia czasu.
B. Rozwiązywanie problemów na linii czasu.
C. Integracja celu na linii czasu.
D. Reimprinting.
13. Coaching menadżerski
A. Model Blancharda i jego zastosowanie
B. Etapy budowy zespołu i wykorzystania coachingu w procesie budowania zespołu.
C. Action Learning
D. Wdrażanie coachingu w organizacji. Rola wewnętrznego coacha.
14. Zastosowanie podejścia systemowego w coachingu.
A. Leczniczy potencjał systemu grupowego – wprowadzenie z wykorzystaniem koncepcji Gregory Batesona Virginii Satir
B. Koncepcje pola informacyjnego i ich zastosowanie w modelach rozwiązywania problemów w zespołach
C. Organizacyjne ustawienia systemowe jako szczególna forma coachingu.
15. Model sesji coachingowej w oparciu o standard ICI – ćwiczenia, praktyka i superwizja
A. Rozmowa wstępna
a) określenie kontraktu,
b) precyzowanie oczekiwań,
c) kontrakt formalny i psychiczny.
B. Umiejętność wykorzystania narzędzi coachingowych
a) właściwa komunikacja zorientowana na wykorzystanie modalności,
b) udzielanie bieżącej informacji zwrotnej i korekty założeń,
c) orientacja na proces,
d) język jako narzędzie perswazji,
e) zbieranie informacji i określenie celu.
C. Praca z celem
a) strategie,
b) metody i interwencje,
c) ekologia celu.
16. Praca własna i superwizja
A. Dwa własne doświadczenia coachingowe
a) coaching z uczestnikami treningu,
b) coaching z klientem z własnej grupy docelowej.
B. dwa doświadczenia jako osoba poddana procesowi coachingu
- z uczestnikami treningu,
- z profesjonalnym coachem.